מצא מוסך קרוב:
פרסם מודעה חינם!
מצא מוסך קרוב:
הצטרף לרשימת תפוצה:
ניתן להסיר את ההשתתפותך בכל עת.

מאמרים

על חרדת נהיגה ואפשרויות טיפול

פורסם: 04/05/2016 מאת: צוות האתר

בעוד שרבים מאיתנו (בייחוד גולשי האתר, חולי הגה שכמונו) אוהבים מאוד לאחוז בהגה ולנהוג כמעט בכל הזדמנות אפשרית, ישנם גם לא מעט כאלו שסובלים מחרדת נהיגה, פוביה אשר מונעת מהם לעלות על הכביש ולנהוג. פוביה זו עלולה להיות מאוד בעייתית שכן היא מונעת מאנשים להחזיק רישיון נהיגה, פוגעת בחופש התנועה שלהם, גורמת להם לאבד פיסה משמעותית מהעצמאות שלהם.

פוביה נהיגה יכולה לבוא לידי בצורות שונות - מצד אחד היא יכולה להיות כללית, כלומר פוביה כללית מנהיגה ועל כן אותם אנשים כלל לא עושים רישיון ולא מנסים לנהוג, בעוד אחרים סובלים מפוביות ספציפיות בתחום, למשל, פוביה מכבישים מהירים, פוביה מנהיגה בחשכה ואפילו פוביה מכניסה לצמתים. במקרה הזה, הפוביה לכאורה אמורה להיות יותר פשוטה, מאחר ומדובר על סממן מסוים, ספציפי, אשר ניתן לטפל בו. אך מצד שני, מדובר על סממן מאוד משמעותי בנהיגה שאי אפשר לנהוג בלעדיו, במקרה הטוב, הוא מגביל את הנהג ומונע ממנו לנהוג בשעות או במקומות מסוימים, במקרה הרע, הסממן הזה יכול לגרום לו להוביל לפגיעה באחרים. 

 

הסיבות והסימפטומים

הסיבות לחרדת נהיגה הן לרוב די ברורות - טראומה מתאונה בעבר, תחושת ביטחון מאוד נמוכה, קורדינציה נמוכה, פוביות אחרות שמובילות גם לפוביה זו, מוות במשפחה כתוצאה מתאונה ועוד. הסימפטומים של חרדת נהיגה מתבטאים במצב של הזעה, פאניקה, בעיות שינה, דיכאון, בעיות נשימה, עלייה בלחץ דם, עלייה בדופק, תחושת בלבול, חוסר יכולת לזוז ועוד. חשוב להבהיר שחלק גדול מהתסמינים קיימים גם בפוביות אחרות ולכן הטענה היא שיש להתמודד עם חרדת נהיגה בדיוק כמו שמתעסקים עם חרדות אחרות.


כיצד מתמודדים עם חרדת נהיגה?

הדרך הקלאסית להתמודד עם חרדת נהיגה היא באמצעות סימולציית נהיגה. הרעיון הוא להציג בפני האדם אשר מתמודד עם הפוביה, סיטואציה לכאורה אמיתית של כביש עם נהגים, ולהוכיח לו באמצעות הסימולציה שהוא יכול לתפקד ולהתמודד איתה. לאט לאט, הוא יעזוב את הסימולציה ויעבור לנהיגה בכביש. כשבהתחלה הנהיגה תתבצע בכבישים ריקים, כבישים צדדיים, ועם הזמן הוא יצטרך להתמודד עם סיטואציות יותר מלחיצות.

אופציה אחרת היא טיפול תרופתי, טיפול שנועד להוריד לחצים, להפחית לחץ דם, להוריד דופק, כלומר תרופות שמיועדות להרגיע ולאפשר לו להתנהל בצורה רגילה בלי שהתנהגותו תשפיע על חייו. אופציה נוספת היא הטיפול בחרדות באמצעות שיחות עם גורם מקצועי - שיחות אלו יכולות להיות שיחות אישיות ואלו יכולות להיות שיחות קבוצתיות. ברגע שהטיפול הוא קבוצתי אז עובדים עם אנשים שמתמודדים עם אותה פוביה, ואז קל יותר להתמודד עם סיטואציות שונות.

חשוב להבהיר הטיפול מתבצע באמצעות כלים מקצועיים של פסיכולוגיים ופסיכיאטרים ולא פעם נעשה שיתוף פעולה עם מורה נהיגה, מתוך כוונה לעזור למי שמתמודד עם חרדת נהיגה לשלב בטיפול אלמנטים אמיתיים של נהיגה, ולעזור לו לצאת מהפוביה ולעלות על הכביש. 
שתף ברשתות חברתיות:  

תגובות למאמר  ( תגובות) 

הוסף תגובה