ברגע שבו אנחנו מעורבים בתאונת דרכים, גם אם קלה, צצות שאלות רבות – מה אנחנו אמורים לעשות? למי לפנות? מה הביטוח מכסה? חשוב להבין בדיוק מהן הזכויות של מבוטחים ברכב במקרה כזה, כדי שנוכל לפעול נכון ולהימנע מהפסדים מיותרים.
תאונות דרכים הן חלק מהחיים בכבישי ישראל. לפי נתוני הלמ"ס, מדי שנה מתרחשות למעלה מ-12,000 תאונות עם נפגעים. במקרים רבים, תהליך ההתמודדות עם ההשלכות הכלכליות והמשפטיות תלוי בסוג כיסוי הביטוחי לרכב שברשותכם. לכן, חשוב להבין את ההבדלים והשלכותיהם כשקיימת מעורבות בתאונה.
בישראל קיימים שלושה סוגים עיקריים של ביטוח רכב: חובה, צד ג', וביטוח מקיף. כל אחד מהם מעניק רמת כיסוי שונה, והבחירה ביניהם משפיעה ישירות על הזכויות בזמן תאונה.
ביטוח חובה – מכסה נזקי גוף בלבד. כל נוסע או הולך רגל שנפגע בתאונה זכאי לפיצוי, בלי קשר לשאלה מי אשם.
ביטוח צד ג' – מכסה נזק לרכוש של צד שלישי בלבד, אבל לא את רכבו של המבוטח.
ביטוח מקיף – מעניק כיסוי לרכב המבוטח עצמו, לצד נזק לרכוש של אחרים ולעיתים אף נזקים טבעיים או גניבה.
אם לדוגמה רכבכם ניזוק בתאונה שבה הייתם אחראים, ורק ביטוח חובה ברשותכם, תישאו בעלויות התיקון בעצמכם. במקרה שבו יש לכם ביטוח מקיף – חברת הביטוח תישא בעלות בהתאם לתנאים שסוכמו מראש.
השלב הראשון הוא לדאוג לבטיחות – לעצור בצד, להדליק אורות אזהרה ולבדוק אם מישהו נפגע. חובה להזעיק סיוע רפואי במקרה של פציעות. גם אם הנזק נראה מינורי – חשוב לאסוף מידע מדויק.
צלמו את זירת התאונה מכל זווית אפשרית.
רשמו פרטים של הנהג המעורב, הרכב, והביטוח כולל מספר פוליסה.
אם יש עדים, קחו מהם פרטי התקשרות.
גשו לתחנת משטרה להגיש תלונה – מסמך זה דרוש לחברות הביטוח.
רק לאחר שתאספו את כל המידע, פנו לחברת הביטוח ופתחו תביעה. לרוב, תצטרכו לשלוח את טופס ההודעה על תאונה תוך מספר ימים – אל תמתינו יותר מדי.
חברות הביטוח פועלות לפי החוזה שלכם מולן – פוליסת הביטוח. עליכם להציג מסמכים, צילומים, דו"ח משטרה, ותיעוד רפואי אם יש. ככל שתהיו מדויקים ויסודיים, כך תקצרו את זמן קבלת הפיצוי.
במקרים רבים, השמאי של חברת הביטוח יבדוק את הרכב ויקבע את גובה הנזק. אם אתם לא מסכימים עם חוות הדעת, מותר לכם להזמין שמאי מטעמכם. חשוב להבין גם מהם תנאי ההשתתפות העצמית שלכם בהתאם לפוליסה.
יש מצבים שהחברה תציע לכם פיצוי כולל לסגירת התביעה – בדקו היטב אם זה משתלם מול העלויות בפועל. אל תחתמו על מסמכים טרם הבנתם את המשמעות המשפטית שלהם.
אם צד שלישי גרם לתאונה, ניתן להגיש תביעה ישירה לחברת הביטוח שלו. יחד עם זאת, חלק מהנהגים מעדיפים לטפל דרך הביטוח שלהם ואז לדרוש החזר, מה שמאפשר מהירות טיפול ויכולת בחירה מול מי לעבוד.
לדוגמה, אם חניתם כחוק ומישהו פגע ברכבכם – אתם רשאים לדרוש פיצוי מלא עבור כל התיקון, כולל ירידת ערך במקרה המתאים. רצוי לתעד מידית ולפעול ללא דיחוי.
פגיעה פיזית בעקבות תאונת דרכים, גם אם לא חמורה, מקנה זכות לתבוע את ביטוח החובה שלכם. החוק בישראל מבוסס על עקרון הפיצוי ללא צורך בהוכחת אשמה. כל פגיעה שקרתה כתוצאה מהשימוש ברכב מזכה אתכם בפיצוי.
פיצויים עשויים לכלול הוצאות רפואיות, אובדן ימי עבודה, כאב וסבל, ולעיתים גם פיצוי עתידי. יש להצטייד במסמכים רפואיים, אישורי מחלה ותיעוד רלוונטי. מומלץ להיעזר בעו"ד המתמחה בדיני נזיקין במקרים מורכבים.
כמעט כל תביעה שעוברת דרך חברת הביטוח שלכם תדרוש מכם לשלם השתתפות עצמית – סכום קבוע מראש שמנוכה מהפיצוי או מתווסף לעלות התיקון. אם אינכם האשמים, ניתן לדרוש את ההחזר מהצד השני או מחברתו.
חשוב להכיר שתביעה בביטוח רכב עלולה לגרום לעלייה בפרמיה בשנה העוקבת – במיוחד אם אתם האחראים לתאונה. בחלק מהמקרים, תעדיפו לתקן את הרכב על חשבונכם אם הנזק קטן מעלות ההשתתפות וההשפעה העתידית על הפרמיה משמעותית.
כן. החוק קובע תקופת התיישנות של 7 שנים לתביעת פיצוי על תאונת רכב. עם זאת, מומלץ להגיש את הדרישה מוקדם ככל הניתן, כדי לשמר ראיות רלוונטיות ותיעוד – חשוב במיוחד כאשר מדובר בנזקי גוף או נזק רכוש גבוה.
היו מקרים בהם אנשים קיבלו הודעות סירוב לפיצוי בגלל חריגה מהפוליסה – לדוגמה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או הסעת נוסעים מעבר למותר. צריך להכיר את מגבלות הכיסוי שלכם ולהישמר מראש.
נהיגה ברכב שיצא מהמוסך ללא אישורי בטיחות תאונה – עלולה לפגוע בכיסוי
שימוש ברכב בניגוד לייעודו (מסחרי, פרטי) – עשוי לשלול פיצוי
נהג שאינו מורשה לפי הפוליסה (למשל נהג צעיר) – ביטול הכיסוי
במקרים שבהם הביטוח מסרב לשלם, ניתן להגיש תביעה לבית משפט. כדי להימנע מהמצב הזה, אני ממליץ לבדוק לעומק את תנאי הפוליסה שאתם חותמים עליה – להבין מה כל סעיף אומר בפועל.